Egyesületünk politikától és vallási hovatartozástól független szervezet!

Oldalainkat 123 vendég és 0 tag böngészi

Legyen választható a kötelező!
  • Természetes és mesterséges immunizálás

    Ahhoz, hogy az ember az oltások hatásait megértse, legalább részben meg kell ismerkednie azzal a tudással, amelyet az immunológiai kutatások eredményei közvetítenek ezekről a folyamtatokról.

    Bővebben
  • Aláírásgyűjtéssel összefogás az etikus oltásokért

    Aláírásgyűjtéssel összefogás az etikus oltásokért

    ... „Az M-M-RvaxPro oltás nem etikus módon készült: kikísérletezése és létrehozása során abortusz során életét vesztett magzatok sejtjeit használták fel." ...

    Bővebben
  • Mi a normál flóra?

    Tudj meg többet a bennünk élő mikroorganizmusokról!

    Kikkel vagy mikkel osztozunk a testünkön?
    Mi jelenti a valós veszélyt és mikor? ...
    Bővebben
  • Olvasóink írták

    Olvasóink írták

    Ismerd meg mások oltástörténeteit!
    Küldd el a sajátodat!

    Bővebben
  • Könyvajánló – VPK
    „E könyv nem hiányozhat egyetlen hazai szülő és szakember könyvespolcáról sem!”

    Mielőtt döntene, TÁJÉKOZÓDJON!

    Bővebben

Egyesületi HÍREINK

Megérkezett a válasz a Prevenar tévéreklámjával kapcsolatban

Jogsértő volt a Prevernar 13 tévéreklámja

A hatóságok szerint nem volt jogsértő

Panaszunkban felhívtuk a figyelmet arra, hogy vényköteles gyógyszereket nem szabad reklámozni, és többek között azt kifogásoltuk, hogy a hirdetés nem figyelmeztet a lehetséges mellékhatásokra, továbbá nem jelöli meg a hirdetés megrendelőjét. A hivatalok panaszunkat nem találták megalapozottnak.

2013. december 4-én keltezett, a Gazdasági Versenyhivatalnak címzett panaszunkra két hivataltól érkezett válasz, egyrészről a Budapest Főváros Kormányhivatala Fogyasztóvédelmi Felügyelőségétől, másrészről a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságtól. A Felügyelőség részéről egy mondattal nyugtázták az ügyet: a tévéreklám „közzétételére jogszerűen került sor". A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság válasza ennél részletesebb volt, de végső konklúziója ugyanaz: nem történt jogsértés.

Jogsértő tévéreklám

 

Bejelentést tettünk a Prevenar 13 oltás televízióban sugározott reklámja kapcsán a Gazdasági Versenyhivatalnál.
2013. december 4-én keltezett levelünkre február elején várható válasz.

 

A bejelentést a következő indoklással tettük meg:


  1. Vényköteles gyógyszert nem lehet reklámozni. A Prevenar 13 oltóanyag vényköteles.

  2. A reklám azt sugallja, hogy az oltás teljesen megvéd az agyhártyagyulladás, tüdőgyulladás, középfülgyulladás ellen. Holott jól ismert, hogy ezeket a betegségeket nem csak a pneumococcus nevű baktérium okozhatja, amely ellen az oltás készült. A laikusok számára megtévesztő információkat közvetít a reklám. Hamis biztonságérzetet kelthet a nézőkben, hogy az oltás minden felsorolt betegség ellen teljes körű védelmet ad, ami nyilvánvalóan nem igaz.

  3. A termékmegjelölésen kívül semmilyen más információt nem tartalmaz a reklám. Nem jelenik meg, hogy ki a hirdető és még az általános gyógyszerkészítmények esetében is kötelezően előírt „A kockázatok és mellékhatások tekintetében keresse fel kezelőorvosát, illetve gyógyszerészét!" szöveg is lemaradt. Semmilyen utalás nincs arra nézve, hogy a Prevenar 13, mint minden gyógyszer, kockázatokkal és mellékhatásokkal jár.
    http://www.hazipatika.com/gyogyszerkereso/termek/prevenar_13_szuszpenzios_injekcio/54039

  4. A hirdetés – habár a reklámblokkban került sugárzásra – mégis közérdekű információ látszatát keltheti.

A válaszlevelek:

Miért tartjuk továbbra is több ponton jogsértőnek a tévéreklámot?

A vizsgálat négy hónapig tartott és számos pontban választ adott arra, miként lehet, illetve szabadna Magyarországon oltóanyagokat reklámozni a médiában. Az indoklásban említésre került a médiatörvény 2010. évi CIV. törvény 20. § (7) bekezdése és a 2006. évi XCVII. törvény 17.§ (4) bekezdése, miszerint „tilos a gyógyszertárból kizárólag orvosi vényre kiadható, társadalombiztosítási támogatásba befogadott gyógyszerek, továbbá a társadalombiztosítási támogatással rendelhető gyógyászati segédeszközök reklámozása." Közvetlenül ezen törvényi hivatkozás után, a 17. § (5) bekezdése az alábbi kitétellel mégis kivételezést enged: „a (4) bekezdésben foglalt tilalom nem vonatkozik – az egészségnevelési célú – az egészségügyi államigazgatási szerv által egyedileg engedélyezett védőoltási programokat népszerűsítő tájékoztatásra." A levél következő bekezdésében magyarázatot kaptunk arra vonatkozóan, hogy „ebben az esetben nem kell megjelölni a megrendelőt, aki rendszerint a gyártó vagy forgalmazó cég, és kereskedelmi érdeke fűződik a közlemény közzétételéhez...." Ez az indoklás – mivel semmiféle jogi hivatkozással nem lett ellátva – az eljáró hatóság saját jogi értelmezésének tekinthető.

Érdekes színfoltja az eseményeknek, hogy egy korábbi jogszabály: a 2001. évi I. törvény 6.§ (4) bekezdésének rendelkezései kimondták, hogy „A (3) bekezdés szerinti tájékoztatás nem engedélyezhető, ha a tájékoztatás felismerhetővé teszi az oltóanyag nevét, árujelzőjét, illetve egyéb megjelölését." A tévéreklámban egyértelműen megjelenik a termék neve. Ennek a törvénynek a 6. § (3) bekezdése szóról-szóra megegyezik a már említett oltóanyagokkal való kivételezés megengedő 2006. évi XCVII. törvény 17. § (4) bekezdésével. Tehát úgy tekintendő rá, mintha a fenti törvény magyarázata lenne. – Továbbá figyelmen kívül hagyták a 2001. évi I. törvény bekezdésének rendelkezését is, miszerint „a Grtv. (gazdasági reklámtevékenységről szóló törvény) 10. §-ának (4) bekezdése a következő e) ponttal egészül ki: (Tilos közzétenni) „e) gyermekkorúaknak szóló" (gyógyszerreklámot.)"Ez alapján vélelmezhető lett volna a törvénysértés.
Ezt a törvényt a parlament 2012. június 25-én, a 2012: LXXVI. törvény 6. § (2) bekezdés 45. pontjával hatályon kívül helyezte. A törvényalkotók az új törvény megalkotásakor nem érezték fontosnak egy ilyen korlátozás továbbiakban való fenntartását.

A médiafelügyelet levelét továbbolvasva, néhány sorral lejjebb olvashatjuk, hogy „az állami vagy önkormányzati feladatot ellátó szervezettől, illetve személytől származó tájékoztatás, amely közérdekű információt közvetít a nézők vagy hallgatók figyelmének felkeltése céljából, közérdekű közleményként tehető közzé. Az ilyen jellegű megrendelőjét a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló 2010. évi CLXXXV. törvény 32. § (4) bekezdése alapján egyértelműen meg kell jelölni". A reklámban nem jelenik meg a hirdetés megrendelője. Ez alapján sajnos meg kell állapítanunk, hogy az eljárás teljesen figyelmen kívül hagyta az általunk 3. pontban megjelölt észrevételeinket, miszerint „a termékmegjelölésen kívül semmilyen más információt nem tartalmaz a reklám. Nem jelenik meg, hogy ki a hirdető és még az általános gyógyszerkészítmények esetében is kötelezően előírt „A kockázatok és mellékhatások tekintetében keresse fel kezelőorvosát, illetve gyógyszerészét!" szöveg is lemaradt."Ez alapján vélelmezhető a törvénysértés.

A továbbiakban olvashatjuk, hogy az ÁNTSZ engedéllyel minden rendben találtatott. Mindentől függetlenül a Prevenar 13 esetében nem értjük az ÁNTSZ buzgóságát, ugyanis a szóban forgó oltás nem egy járványos megbetegedés elleni oltóanyagot reklámozott (mint pl. az influenza elleni oltások szezonális időszakban). Továbbá, az is érdekes vetülete a dolognak, hogy ez az oltás akkor még nem volt része a kötelező oltási programnak. A törvényi kivételezés oltási programot említ. A Prevenar oltás évek óta ingyenesen elérhető oltóanyag. Érthetetlen volt számunkra, hogy a kötelezőség bevezetése előtt pár hónappal miért kell reklámozni egy oltóanyagot.

A beadványunk 3. pontjában megfogalmazott kifogásokra is elég furcsa választ kaptunk. A 2006. évi XCVII. törvény 17.§ (1) bekezdése e)-f) pontjaira hivatkoztak, melyek a következők:

17. § (1) Az embergyógyászati célra szánt, gyógyszertárból vény nélkül is kiadható gyógyszerek, továbbá a támogatással nem rendelhető gyógyászati segédeszközök reklámozása megengedett, ha a reklám:

e) tartalmazza a gyógyszer, illetve gyógyászati segédeszköz rendeltetésszerű alkalmazásához szükséges, külön jogszabályban meghatározottak szerinti tájékoztatást, figyelmeztető szöveget,

f) egyértelmű felhívást tartalmaz a gyógyszer alkalmazására vonatkozó betegtájékoztató, illetve gyógyászati segédeszköz esetén a használati útmutató megismerésének szükségességére.

A hivatkozott két pontból egyiket sem tartalmazta a hirdetés. A szóban forgó vakcina egyébként is vényköteles és nem gyógyászati segédeszköz, tehát ez a törvényi szakasz nem vonatkozhat a Prevenar oltásra. Hogy mit kellett volna tartalmaznia, azt a levél által is hivatkozott 3/2009. (II. 25.) EüM rendeletből tudhatjuk meg.

Tehát, a Médiafelügyelet saját hivatkozásai és az általunk kifogásolt hiányosságok ellenére jogszerűnek találta a Prevenar 13 tévéreklámját.

Agyhártyagyulladás és a tüdőgyulladások hátterében a baktériumokon kívül számos vírus, gomba és egysejtű parazita is állhat.

Agyhártyagyulladás: A baktériumok közül a Streptococcus pneumoniae mellett tucatnyi baktérium törzsnek van nem elhanyagolható szerepe, mint például: Hameophilus influenzae, Neiserria meningitidis, Nocardia, E. Coli, egyéb Streptococcusok, Listeria, Staphilococcus, Pseudomonas.

Tüdőgyulladás:
vírusok: RS, Influenza, Parainfluenza, Adeno,
baktériumok: Streptococcusok, Staphylococcus, Hameophillus, Klebsiella,
ritkábban: Moraxella, Francisella, Legionella
Immunhiányos állapotban: Pseudomonas, Serratia, E. Coli
a gombák közül: Candida,
az egysejtűek közül: Pneumocystis carini Mycoplasma, Chlamidia

Középfülgyulladás: A kép azt mutatja, hogy a kezdeti és a váladékozásos stádiumú középfülgyulladások esetében milyen kórokozót sikerült kitenyészteni a fülváladékból.
középfülgyulladás gtafikonja
A legtöbb országban, ahol választható oltási rendszer működik – USA (3 állam kivételével), Nagy Britannia, Németország, stb. – lehet oltóanyagot reklámozni a médiában. Ezeket a reklámokat viszont nem közpénzből finanszírozzák. Még akkor sem, ha ingyenesen vehetők igénybe.
Az USA bizonyos államaiban még a szupermarketekben is lehet vásárolni vény nélkül oltóanyagokat, pl. influenza oltást. Hazánk esetében egy reklámnak csak akkor lenne értelme, ha nálunk is választható oltási rendszer lenne. Ez esetben az adott termék népszerűsítése elfogadható gazdasági tevékenység lenne.

Levelünkben jeleztük, hogy „a reklám azt sugallja, hogy az oltás teljesen megvéd az agyhártyagyulladás, tüdőgyulladás, középfülgyulladás ellen. Holott jól ismert, hogy ezeket a betegségeket nem csak a pneumococcus nevű baktérium okozhatja, amely ellen az oltás készült. A laikusok számára megtévesztő információkat közvetít a reklám. Hamis biztonságérzetet kelthet a nézőkben, hogy az oltás minden felsorolt betegség ellen teljes körű védelmet ad, ami nyilvánvalóan nem igaz." Ezzel az észrevételünkkel a vizsgálat már nem is foglalkozott, mivel azt az ÁNTSZ szakmai hatáskörének tulajdonították, mondván, a hirdetést a laikusoknak szánták. A hivatkozott jogszabályok erre az ÁNTSZ-t fel is jogosítják.

Ezek után csak néhány szót érdemel az, hogy az eljárás folyamán prezentált engedélyek miként és mikor keletkeztek, és ezáltal hogyan találtattak rendben lévőknek. A négy hónapos vizsgálati idő alatt ezeknek is rendben kellett lenniük. Ha másra nem, arra egészen biztosan jó volt a bejelentés, hogy egyrészről naprakészek lettünk az idevonatkozó jogszabályokban, másrészről az ÁNTSZ is feltette honlapjára2014. május 20-án – az éppen aktuális jogszabályokat, azoknak, akik oltóanyagokat akarnának hirdetni rajtuk keresztül. (Most már lehet!) A szövegezésből és az időzítésből kiolvasható, hogy a bejelentésünk kapcsán kerülhetett sor a közzétételre, mivel a törvény(ek) hatálybalépésétől számítva jó néhány év telt már el. Viszont, aggodalomra adhat okot az a tény, hogy a jogalkotók gyakorlatilag szabad kezet adtak az ÁNTSZ-nek. Innentől az ÁNTSZ engedélyével bármilyen gyógyszer, oltóanyag – akár közpénzből (is) – műsorba kerülhet. – S a következőkben egészen biztosan figyelni fognak az általunk (is) kifogásolt hiányosságokra. – Hogy miért visszás ez a kapcsolat a gyártók és egy állami szerv között? Azért, mivel a korrupció melegágya. Egy ilyen viszony semmiféleképpen sem lehet kívánatos, kiváltképp, mivel közpénzekről van szó. – Gondoljunk bele: nemhogy a reklám, de a nekünk írt levél sem adott arról tájékoztatást, hogy ki volt a hirdető!

Hogy mi a konklúziója egy ilyen vizsgálatnak?

Ezen mindenkinek érdemes elgondolkoznia! Egy biztos: mindenféleképpen egyfajta helyzetképet mutat a kor hatalmi erőviszonyairól, gazdasági összefonódásairól, ahol erősen megingott a demokratikus intézményeinkbe vetett hit. A hatóságok és érdekköreik évről évre képesek a törvényeket is abba az irányba mozgatni, hogy összességében egyre egyenlőtlenebb viszonyokat teremtsenek a hétköznapi emberek és a hivatalok viszonyában. Folyamatosan eltünedeznek azok a jogszabályi passzusok, melyek védik a közérdeket, és egyre inkább teret engednek a nagytőke korlátlan hatalmának. A felügyeleti szervek a mindenkori jogszabályok betartását hivatottak ellenőrizni. Ez esetben egy állami szerv munkáját kellett felülvizsgálniuk, s ebben – akárhogy is nézzük – rosszul vizsgáztak, mivel a jelenleg érvényben lévő jogszabályokat is egyoldalúan, helyenként pontatlanul, hiányosan alkalmazták. Az, hogy esetünkben az eljáró hivatalok kiknek az érdekeit képviselték, nem is lehet kérdéses. Egy biztos: nem a bejelentést tevő civilekét.

Úgy látszik, az államigazgatási szervek tekintetében más irányelvek vannak érvényben. A felügyeleti szervek által megállapított, jól hangzó bírságokezek szerint –, kizárólag a magánszektorban tevékenykedőkre szabhatók ki.

Jól megfigyelhető az a hatalmi magatartás, hogy egy érvényben lévő, amúgy jónak mondható jogi szabályozásban akadályt látva, nem annak betartására, hanem jogi kiiktatására törekszenek. Ennek egyik jól bevált eszköze a jogszabályok folyamatos módosítása.

A tanulság:

Társadalmunkban sokkal intenzívebb civil jelenlétre lenne szükség. Olyan civil erőre, mely hatékonyabban képes gátat szabni a különböző nemkívánatos lobbiérdekek térnyerésének.

Forrás:
http://www.complex.hu/kzldat/t0600098.htm/t0600098_4.htm
http://www.complex.hu/kzldat/t0100001.htm/t0100001.htm
http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A0900003.EUM
https://www.antsz.hu/felso_menu/ugyfeleknek/hatosagi_ugyintezes/engedelyek/jarvanyugy/vedooltasi_programok.html

Hozzászólások  
+1 #47 Ferenci Tamás 2014-06-03 16:42
Idézet - B. Lajos:
Hát Tamás szívből örülök, hogy így látod ezt a tévés ügyet!

A helyzet az, hogy mi is figyelmetlenek voltunk, mert közben változtak a jogszabályok, ezért a fenti írást is korrekcióznunk kell. (Nehéz kiigazodni a jogban!) Ami érdekes az az, hogy már nincs semmiféle megkötés a tévés reklámok esetében ha az ÁNTSZ-en megy keresztül. Ez az új szabályozás életbelépésekor kifelejtődött a törvényből.

A cikket rövidesen módosítjuk.


Hát, én a részemről kíváncsian olvasok minden fejleményt ezügyben... :-)
+1 #46 B. Lajos 2014-06-03 16:03
Hát Tamás szívből örülök, hogy így látod ezt a tévés ügyet!

A helyzet az, hogy mi is figyelmetlenek voltunk, mert közben változtak a jogszabályok, ezért a fenti írást is korrekcióznunk kell. (Nehéz kiigazodni a jogban!) Ami érdekes az az, hogy már nincs semmiféle megkötés a tévés reklámok esetében ha az ÁNTSZ-en megy keresztül. Ez az új szabályozás életbelépésekor kifelejtődött a törvényből.

A cikket rövidesen módosítjuk.
+1 #45 Ferenci Tamás 2014-06-03 15:27
Idézet - Turcsányi:
Az alábbi vita sajnos elég messze került a cikk céljától és mondanivalójától.


Ezzel - sajnos - egyetértek, de talán merhetem mondani, hogy nem rajtam múlt a dolog ("nem én kezdtem", kicsit óvodásabban :-) )

Idézet - Turcsányi:
Amúgy nagy lehetőséget látok abban, hogy Tamás is egyet ért a Prevenar reklámmal kapcsolatos helyzetértékelésünkben. Talán találhatnánk egy együttműködési legkisebb közös többszöröst, esetleg egy legnagyobb közös osztót? (Csak ilyen példát tudok hozni, hiszen sokkal tovább nem jutottam a matematikában.)


:-)

Az a baj, hogy a joghoz nem értek, így az én véleményem is megragad az "érzésem szerint" szinten, de ezen a szinten igenis több részében alaposnak éreztem a feljelentést. Nálam leginkább az verte ki a biztosítékot, hogy a konkrét termék neve is megjelent. Mert ha arra tekintettel hagyjuk figyelmen kívül a kötelező kellékeket (kérje ki orvosa véleményét figyelmeztető szöveg stb.), hogy ez egy népegészségügyi felvilágosító kampány, akkor tessék annyit mondani, hogy pneumococcus elleni védőoltás, de ha meg egy for-profit szervezet fizeti, deklaráltan azért (!), hogy az ő termékét vigyék (és ne a konkurenciáét!), akkor meg miért kéne mentesíteni ezek alól...? Elég cinkesnek érzem, ha a két dolog összekeveredik.
+1 #44 Turcsányi 2014-06-03 15:12
Az alábbi vita sajnos elég messze került a cikk céljától és mondanivalójától. Nehogy elkerülje a figyelmünket a lényeg!
Amúgy nagy lehetőséget látok abban, hogy Tamás is egyet ért a Prevenar reklámmal kapcsolatos helyzetértékelésünkben. Talán találhatnánk egy együttműködési legkisebb közös többszöröst, esetleg egy legnagyobb közös osztót? (Csak ilyen példát tudok hozni, hiszen sokkal tovább nem jutottam a matematikában.)
0 #43 Ferenci Tamás 2014-06-03 14:40
Idézet - B. Lajos:
Ezeket soha nem tényként közli és elenyésző részét képezi a kanyaró fejezetnek.


Persze, csak kínos alapossággal bemutatja, konkrét idézeteket is citálva, egyetlen szót nem szólva a limitációikról, míg az ellentétes bizonyítékoknak azt a részét amit egyáltalán megemlít, is jellemzően azzal a felvezetéssel, hogy mi bennük a hiba stb. stb. Vannak azért módszerek :-)

(De ismétlem, ezen szerintem kár vitatkozni, mindkét könyv hozzáférhető, bárki ellenőrizheti.)

Idézet - B. Lajos:
Tamás! Olvastam a blogbejegyzésedet autizmus-MMR témában. Én a 70-es évek elején születtem és van némi emlékem a 70-80-as évekről is. Közel sem volt ennyi sérült gyerek mint most. Ezt csak azért írom le, mert az általad példálózott statisztikai átsorolásokban lehet/van némi igazság, de az csak egy része lehet az egésznek (ami soha sem fog kiderülni). ...


Szerintem én hajszálpontosan ugyanezt írtam az idézett cikkemben: "Hogy e tényezők pontosan mennyit magyaráznak az esetszám növekedésből, azaz a növekedésből mennyi tudható be a fenti tényezőknek, és mennyi a előfordulás valós gyakoribbá válásának, illetve, hogy egyáltalán van-e valós gyakoribbá válás, jelenleg még nem ismert teljes bizonyossággal. Ami elfogadott, hogy legkevesebb a növekedés fele-kétharmada nem valós, azaz nem a prevalencia tényleges emelkedése van a hátterében, hanem a fenti okok."

Idézet - B. Lajos:
No jó, de a finanszírózók/támogatók mégiscsak a közből hasítottak ki egy szeletet, hogy a könyv megszülethessen!


Így van, és ezt azért tették, mert a finanszírozók/támogatók úgy gondolják, hogy nem kizárólag az általad javasolt "mire kell figyelni a betegségek zajlása közben" és hasonló témákról szóló könyveknek van népegészségügyi haszna. (Ezzel egyébként én is egyetértek.)

Idézet - B. Lajos:
Még pályázni sem kellet a forrásra! Lehet szerénykedni, de azért ez rendkívül gyors menet volt.


Azért a gyorsaságról tudnék mesélni :lol:

Idézet - B. Lajos:
A problémám az, hogy eközben semmi változás nem történt abba az irányba, ami egyre kívánatosabb lenne!


Oké, de ehhez előbb tisztázni kéne, hogy mi ez az irány :-) Mármint azon a szinten, hogy példának okáért "jobb legyen a gyerekek/lakosság egészsége" természetesen nyilván nincs mit tisztázni, mert ezt mindenki így gondolja (te meg én egész biztos), de amíg ennek a konkrét kivitelezésében - akár az oltások, vagy bármi más modalitás terén - nem ugyanazt gondolják mások mint te, addig kicsit furcsa leírni olyat, hogy "ebben várnánk lépéseket". (Ez olyan mintha azt írnám, hogy a Nebáncsvirág Egyesület még mindig nem tett semmit a kötelező védőoltások számának növelése kívánatos irányába, pedig nagyon várnám tőle a lépéseket ezügyben...)
0 #42 Ferenci Tamás 2014-06-03 14:16
Kedves Guest!

Idézet - Guest:
Miután az egyes ügyeket nem ismeri, talán nem Önnek kellene a szülőket nem általános, hanem konkrét információval ellátnia!


Köszönöm a részletezését, így már teljes mértékben megnyugodtam: áttekintve a blogomat, azt gondolom, hogy ki merem jelenteni, hogy ott kizárólag általános, és nem egyes konkrét ügyekre vonatkozó információk vannak. De Önnek teljesen igaza van, úgyhogy ha ettől eltérőt (konkrét orvosi tanácsot vagy hasonlót) talál bárhol, csak szóljon.

Márpedig ezekért az általános információkat, és ez a lényeg, természetesen én vállalom a felelősséget, úgyhogy, amint már írtam is, ha ezzel kapcsolatban bármilyen észrevétele van, természetesen a legnagyobb örömmel hallgatom meg!
0 #41 B. Lajos 2014-06-03 14:07
Idézet - Ferenci Tamás:
Erre nehéz lenne egy mondatban (vagy akár kettőben) válaszolni :-) Ha felcsapod az autizmus vs. MMR-oltásról szóló részét (semmilyen megkülönböztetett szerepe nincs, csak ez a példa jutott először az eszembe) és összeveted ezzel: vedooltas.blog.hu/.../... , akkor szerintem lesz erről benyomásod... :-).
Tamás!
Ilyen rész nincs benne. A Kanyaró elleni védekezés záró gondolataiban, van néhány idézet arról, hogy akkor ez valóban sokak által (pl.: Wakefiled) milyen állítások hangzottak el. Ezeket soha nem tényként közli és elenyésző részét képezi a kanyaró fejezetnek. Amúgy a könyv nem kapható a boltokban.

Tamás! Olvastam a blogbejegyzésedet autizmus-MMR témában. Én a 70-es évek elején születtem és van némi emlékem a 70-80-as évekről is. Közel sem volt ennyi sérült gyerek mint most. Ezt csak azért írom le, mert az általad példálózott statisztikai átsorolásokban lehet/van némi igazság, de az csak egy része lehet az egésznek (ami soha sem fog kiderülni). ... Érdekes írás és nehéz téma. Ha mondhatok ilyet, ebben a témában van a legtöbb ferdítés amit az oltásos témában fel lehet hozni (vica-verza).

Könyv:
Idézet - Ferenci Tamás:
Ez így van. Sőt, továbbmegyek, ezen kívül nem szól az autójavítás modern módszereiről, a XVIII. századi észt építészet újszerű elemeiről, valamint törtrendű differenciáloperátorok sajátfüggvényeiről sem.
No jó, de a finanszírózók/támogatók mégiscsak a közből hasítottak ki egy szeletet, hogy a könyv megszülethessen! Ezt azért tették, hogy az ige terjedjen. Vagy nem-é? ... Az egész szakmai vertikum felsorakozott. Még pályázni sem kellet a forrásra! Lehet szerénykedni, de azért ez rendkívül gyors menet volt.
;-)

A problémám az, hogy eközben semmi változás nem történt abba az irányba, ami egyre kívánatosabb lenne! Mert hát mégiscsak az a fontos, hogy valójában mit kell megélnie a gyermekeket nevelő szülőknek és gyermekeiknek! Ebbe az irányba várnánk lépéseket! ... Senkit nem érdekel az, hogy xy dologra nincs válasz! Isten létezésére sincs válasz! (nem vagyok ateista, de a példa hasonlatos)
0 #40 Guest 2014-06-03 14:00
Kedves Tamás,

Hogy bárki magánemberként az Ön blogjára kattint, annak nincs jelentősége.
Azonban nagyon egyszerűen tudná befolyásolni, hogy hivatalos iratok mellékleteiként, hivatalos tájékoztatásként az Ön blogja legyen vagy ne legyen megadva. Egyszerűen le kellene írnia a blogja legelejére! Ennyi. Miután az egyes ügyeket nem ismeri, talán nem Önnek kellene a szülőket nem általános, hanem konkrét információval ellátnia!
0 #39 Ferenci Tamás 2014-06-03 13:47
Idézet - Guest:
Nem csupán az idéző felelőssége, ha Ön megengedi, hogy bármilyen hivatalos ügyben Önre hivatkozzanak!


Felvilágosítana, hogy milyen lehetőségeim vannak annak megakadályozására (vagy akár csak az erről történő tudomásszerzésre), hogy valaki begépeli a billentyűzetén a vedooltas.blog.hu kombinációt, majd ezt elküldi másnak? :-)

Idézet - Guest:
Feltételezve, hogy később sem fog kiderülni, állításai esetleg tudományosan megkérdőjelezhetővé válnak!


Ha érdekli erről a véleményem, akkor javaslom, hogy olvassa el a könyvem előszavát. Konkrét választ kap arra, hogy ehhez a kérdéshez hogyan álltam hozzá.
0 #38 Ferenci Tamás 2014-06-03 13:41
Idézet - B. Lajos:
Én úgy gondolom, hogy mindig az bizonyítja egy-egy könyv, szakirodalom hasznosságát, hogy adott élethelyzetben felcsapva találunk-e benne olyan információt ami segít a bajunkon (legyen az orvos vagy civil). Mire kell figyelni a betegségek zajlása közben, az oltások utáni időszakban, stb. Magyarán, mennyire használható a könyv?

Tamás a te könyved nem erről szól!


Ez így van. Sőt, továbbmegyek, ezen kívül nem szól az autójavítás modern módszereiről, a XVIII. századi észt építészet újszerű elemeiről, valamint törtrendű differenciáloperátorok sajátfüggvényeiről sem.

Én viszont azt gondolom, hogy egy könyvnek elsősorban a kitűzött céljának kell megfelelnie, itt ez pedig nem az volt, hogy "mire kell figyelni a betegségek zajlása közben" és társai.
(Szerintem amúgy a kitűzött, igazi célja ettől még érdekes és izgalmas, de persze szíved joga nem egyetérteni, ezen nyilván nem érdemes vitatkozni.)

Idézet - B. Lajos:
Én viszont kifejezetten örülök annak, hogy írogatsz, mivel a kontra oldal nyilvánvalóan extrablőd állításait legalább valaki helyreteszi. Ezért köszönet jár. ;)


:-) Köszönöm szépen!

(Amúgy a vicc az, hogy még én is azt gondolom, hogy épp ilyen szempontból a védőoltás-ellenesek tevékenysége a védőoltások ügyének is (!!) kimondottan hasznos lehet hosszú távon, azáltal hogy mindenkit nagyobb figyelemre és elővigyázatra késztet - csak ehhez kéne minimális szakmai ismeret. Bocsánat, de ezt nem lehet a "mi civilek vagyunk" mindentvivő joker-rel megspórolni. (Tudom, hogy ez szerénytelenül hangzik, de néha úgy érzem, hogy a pro oldal extrablőd állításait is én (!!!) teszem helyre. Pont a hetekben volt egy ilyen, az MSD egyik rota-tájékoztatója kapcsán.) A nebáncsnak is lehetne ilyen szempontból pozitív szerepe (pl. személy szerint én a prevenar-os reklám feljelentését kifejezetten szimpatikus és jó húzásnak találtam), de ezt teljesen kinullázzák a szememben a nyilvánvaló marhaságok, ld. az itteni egymillió hozzászólásom többségét.)
0 #37 Guest 2014-06-03 13:31
Kedves Tamás,

Nem csupán az idéző felelőssége, ha Ön megengedi, hogy bármilyen hivatalos ügyben Önre hivatkozzanak! Ha ezt nem érti, akkor gondok vannak Önnel. Ha netán a gyártóra, forgalmazóra, Magyarország bármely törvényére hivatkoznának, az kevésbé gond, hiszen az adott idézetek tartalmáért ők hivatalosan is felelősséget vállalnak.

Ön nem állítja Önmagáról, hogy oltások tekintetében elismert szakember, viszont mint már mondtam, elfogadja e "megtiszteltetést", szabadon hagyja az Ön anyagaira való hivatkozást. Feltételezve, hogy később sem fog kiderülni, állításai esetleg tudományosan megkérdőjelezhetővé válnak! Netán az adott esetben nem relevánsak. Ne feledje, aki a választ kapja, ezesetben "Önt" kapja mint hozzáértő szakembert.
0 #36 Ferenci Tamás 2014-06-03 13:18
Idézet - Guest:
Az Ön blogjának a hivatalos iratokban történő idézgetése véleményem szerint felelősségvállalással jár!


Ööö... tehát egy idézés nem az idézőtől jár felelősségvállalással, hanem az idézettől? Ejha :lol:

(Az persze ettől függetlenül az én ügyem, hogy a leírt tények megfelelnek-e a valóságnak, ha ezzel kapcsolatban bármilyen észrevétele van, természetesen a legnagyobb örömmel hallgatom meg!)

Idézet - Guest:
hiszen Ön az a szakember, aki mindenkinél jobban tudja, mit okozhat egy védőoltás és mit nem!


Megkérdezhetem, hogy ezt pontosan hol is írtam vagy mondtam...?
0 #35 Ferenci Tamás 2014-06-03 13:12
Idézet - B. Lajos:
A lényegi különbség az, hogy egy oltóorvos vette a fáradságot és írt egy könyvet, amiben érveit tőle független hivatkozásokkal támasztja alá.


Az, hogy más védőoltás-elleneseket citál, tőle tényleg független, de ettől még nem vagyunk sokkal beljebb :-)

Idézet - B. Lajos:
Leírja pro és kontra az érveket.


Persze, a pro-t leosztva százzal (vagy elhallgatva), a kontrát felszorozva százzal (és esetleg még pár nem létezőt is kitalálva).

Idézet - B. Lajos:
Melyik állítását nevezed hamisnak?


Erre nehéz lenne egy mondatban (vagy akár kettőben) válaszolni :-) Ha felcsapod az autizmus vs. MMR-oltásról szóló részét (semmilyen megkülönböztetett szerepe nincs, csak ez a példa jutott először az eszembe) és összeveted ezzel: vedooltas.blog.hu/.../... , akkor szerintem lesz erről benyomásod... :-)

De szerintem ezen általánosságban felesleges vitatkozni, hiszen mindkét könyv nyilvánosan beszerezhető, bárki által összevethető. (Persze bármilyen konkrét észrevételre szívesen reagálok.)
0 #34 B. Lajos 2014-06-03 12:58
Én úgy gondolom, hogy mindig az bizonyítja egy-egy könyv, szakirodalom hasznosságát, hogy adott élethelyzetben felcsapva találunk-e benne olyan információt ami segít a bajunkon (legyen az orvos vagy civil). Mire kell figyelni a betegségek zajlása közben, az oltások utáni időszakban, stb. Magyarán, mennyire használható a könyv?

Tamás a te könyved nem erről szól!
Én viszont kifejezetten örülök annak, hogy írogatsz, mivel a kontra oldal nyilvánvalóan extrablőd állításait legalább valaki helyreteszi. Ezért köszönet jár. ;)
+1 #33 Guest 2014-06-03 12:57
Kedves Tamás,

Az Ön blogjának a hivatalos iratokban történő idézgetése véleményem szerint felelősségvállalással jár! Ön áll helyt egy-egy konkrét ügyben a Tisztiorvosi Szolgálat helyett, hiszen Ön az a szakember, aki mindenkinél jobban tudja, mit okozhat egy védőoltás és mit nem! Akkor, mikor a szülő épp az Ön szarkasztikus hangvételű blogtartalmát kapja meg (erre volt már példa!) azzal a hivatalos felkiáltással, hogy a stílussal ugyan nem értenek egyet, ám a tartalommal annál inkább, hát az épp az aggódó szülő arculcsapása! Mert ő bizony köteles a stílussal együtt elolvasni az irományt! Ebben az esetben Ön hallgatólagosan tudomásul veszi, az adott esetben Ön hivatalos forrásként szerepel. Ami felelősséggel jár. Így, akaratlanul is. Hiszen nem tiltja meg, sőt örömmel veszi, ha Önre hivatkoznak.
0 #32 B. Lajos 2014-06-03 12:39
Idézet - Ferenci Tamás:
A kettő tényleg nem egy csoport, de ettől függetlenül sajnos a fő különbség nem abban van, hogy Hirte semleges, hanem abban, hogy van annyi esze, hogy azt mondja, hogy semleges. (Miközben közel nem az, amit elég jól szemléltet az a kilométeres lista, amit össze lehet állítani az explicit hamis állításairól - nem egy feljött már ezeken az oldalakon is.)
Tamás nem!
A lényegi különbség az, hogy egy oltóorvos vette a fáradságot és írt egy könyvet, amiben érveit tőle független hivatkozásokkal támasztja alá. Leírja pro és kontra az érveket. Ebből a szempontból a könyv elég száraz. Ha a saját véleményét írja le azt külön jelzi, utalva a saját praxisában lévő oltási gyakorlatra. Minden állítás mögött ott a hivatkozás.

Melyik állítását nevezed hamisnak?
Az, hogy időközben változott a világ, keletkeztek újabb tanulmányok, ... ezt minden könyvbe bele kell számolni! Mi például a polios rész nagy hányadával (már) nem értünk egyet. Ez viszont a könyv alapértékeiből nem vesz el. Ami viszont fontos: nem Naiv iromány.
0 #31 Ferenci Tamás 2014-06-03 12:24
Idézet - B. Lajos:
Idézet - Ferenci Tamás:
Szerintem de :-) (Magyarról van szó? Ha igen, Hirte? Miller?)
Szerintem nem.


Oké, akkor szabad a gazda... :-) (Mert ha angol, akkor abból elég sok van, úgyhogy nem folytatnám a tippelgetést.)

Idézet - B. Lajos:
A két szerző könyve nem egy súlycsoport, így nem is lehet alkalmas a védőoltásokról való hiteles kép felállítására.


Hát ebben maximálisan egyetértünk :lol:

Idézet - B. Lajos:
A Miller könyv az oltások ellen van, a Hirte könyv pedig semleges. Ez egy igen jelentős, lényegi különbség! Ezért nem lehet összemosni a kettőt.


A kettő tényleg nem egy csoport, de ettől függetlenül sajnos a fő különbség nem abban van, hogy Hirte semleges, hanem abban, hogy van annyi esze, hogy azt mondja, hogy semleges. (Miközben közel nem az, amit elég jól szemléltet az a kilométeres lista, amit össze lehet állítani az explicit hamis állításairól - nem egy feljött már ezeken az oldalakon is.)

Idézet - B. Lajos:
Mindezektől függetlenül, ha javasolhatom, akkor az első ajánlás a rendszer jobbítása érdekében a kifehérítés legyen, a választhatóság révén.


Erről szintén leírtam a véleményemet a könyvben!
0 #30 Ferenci Tamás 2014-06-03 12:20
Idézet - Guest:
Kedves Tamás,

vedooltas.com/.../...

Eszerint a levél szerint a mellékhatások bejelentése, kivizsgálása az oltások biztonságosságának meghatározásában részt vesz! Tévedne az OGYI?


Elolvasta az erről szóló írásomat, amit az imént javasoltam...? Csak azért kérdezem, mert abból világossá válik, hogy a "részt vesz" az pontosan mit jelent.
0 #29 Ferenci Tamás 2014-06-03 12:17
Kedves Guest!

Idézet - Guest:
Ön mégis előszeretettel hivatkozik ennek a tökéletlen bejelentési rendszernek az adataira! A rendszerre magára is!


???

Szerintem az egész könyvben/blogban egyetlen egyszer nem hivatkoztam a magyar jelentőrendszer adataira. (Vagy talán az anafilaxiás reakciók számánál volt egy adat, amit innen vettem.)

Nem véletlenül! És most nem is a megbízhatóságra gondolok, hanem arra, amit az előbb írtam.
0 #28 B. Lajos 2014-06-03 12:15
Idézet - Ferenci Tamás:
Szerintem de :-) (Magyarról van szó? Ha igen, Hirte? Miller?)
Szerintem nem. A két szerző könyve nem egy súlycsoport, így nem is lehet alkalmas a védőoltásokról való hiteles kép felállítására. A Miller könyv az oltások ellen van, a Hirte könyv pedig semleges. Ez egy igen jelentős, lényegi különbség! Ezért nem lehet összemosni a kettőt.

Mindezektől függetlenül, ha javasolhatom, akkor az első ajánlás a rendszer jobbítása érdekében a kifehérítés legyen, a választhatóság révén. Ugyanis, az oly sokat hivatkozott nyugati tanulmányok bölcsőjében ez elég kielégítően tud működni (persze ízlések és pofonok, ... de akik benne élnek nem panaszkodnak).